2010. január 30., szombat

Aszalógép

Elég sokat használom az aszalót. Bár a nyersevők között vannak olyanok, akik kifejezetten ellenzik a használatát, mert minek együnk szárított ételeket, mikor vannak lédúsak is. Persze nem kell túlzásba esni, de olyan finom dolgokat lehet az aszalóban készíteni és ezek a finomságok biztosan egészségesebbek, mint sütőben sült, tojás- és lisztalapú tésztából készült társaik. 
Érdekes, hogy felszeletelt gyümölcsöket és zöldségeket még sosem aszaltam eme gépben, ezt csak a párom próbálta. Leginkább krékereket, gyümölcslapokat és egyéb nyalánkságokat készítek az aszalóval.
Aszalógépet pár ezer forintért is lehet kapni, bár ezeken nincs hőfokszabályozó, ami pedig fontos lenne, mert 41-42 fok fölött károsodnak az enzimek. Nekünk is egy ilyen olcsó típus van, a családban keringett egy ideig, aztán lecsaptunk rá. Igen, ez az a köralakú, alulról fújós, csupa műanyag masina. Elvittük műszerészhez, aki szerelt bele egy kapcsolót, melynek három állása van: kb. 40 fok és kb. 60 fok és az üresjárat, amikor csak a ventilátor megy (bár ezt a módot nem tudom mire lehetne használni).
A drágább gépeken időkapcsoló és hőfokszabályozó is van. Illetve van egy szuper profi gép, az Excalibur 9 tálcás aszaló, mely leginkább egy nyitott, légkeverős sütőhöz hasonlít. Mindenféle okosat tud, mert van hozzá tapadásmentes alátét, ami nedves alapanyagokhoz kell (pl. a krékerhez is), valamint hátulról jön a levegő, nem alulról, így nem "árnyékolják" le egymást a tálcák vagyis az aszalódó finomságok. Na, hát én is szeretnék majd egyszer ilyet.... 
Ám egyelőre teljesen megvagyok elégedve ezzel a kicsit megbuherált, olcsó gépezettel. Igen, alulról fúj és emiatt cserélgetni kell a tálcákat menet közben, de még így is gyönyörű gyümölcslapokat, fasírtokat, sütiket és krékereket lehet benne készíteni sütőpapíros megoldással. Ki lehet tapasztalni, hogy mikor lehet levenni az aszalódó masszát a sütőpapírról. A sütőpapír minősége viszont nagyon fontos! Egy olcsóbb, vacak papírral alaposan elvehetjük a kedvünket az újabb kisérletezgetésektől. 


 
Krékerek az aszalóban

 
Gyümölcslap aszalás előtt

 
Gyümölcslapok aszalás után

7 megjegyzés:

  1. Szia Annipanni!
    Meg tudnád mondani, hol alakították át az aszalótokat, mert én is hasonló problémával küzdök. Köszönöm, Nóra

    VálaszTörlés
  2. Szia Norka!

    Írj egy mailt és megírom az elérhetőséget! :)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Annipanni!

    Szeretném én is megtudni az átalakító úriember elérhetőségét, mivel csak így tudnám megoldani az aszalásom.
    Előre is köszönöm.
    Tibi

    VálaszTörlés
  4. Kedves Floridai! Dobj egy mailt és küldöm :)

    VálaszTörlés
  5. Szia Annipanni!

    Ez milyen jó ötlet!
    És az én apukám pont műszerész, meg is kérdem ma tőle, hogy meg tud-e nekem "buherálni" egy ilyen olcsóbb aszalót :)
    Mondjuk még az aszaló sinc meg... nézegettem őket, de valamit nem értek: a tálcák közepén van egy "lyuk", ami köré rakják a gyümölcsöket, de akkor a sütőpapíros krékereket, lapokat hogyan keszítsem el? A te aszalód nem ilyen "lyukas" modell?
    Előre is nagyon köszönöm a válaszod!
    Mónika

    VálaszTörlés
  6. Szia Mónika! Elnézést a késői válasszal. Nekem rácsos az aszalóm, műanyag rácsos. Úgy oldom meg, hogy nem terítem be az egész tálcát sütőpapírral és akkor tud áramolni a levegő :)

    VálaszTörlés
  7. kedves Annipanni!

    meg tudnád nekem mondani, hogy pontosan milyen márkájú és tipusú az aszalód (meg esetleg azt is, hogy pontosan hol hozzájutni :)
    Annyit keresgéltem már, de csak olyat találtam, aminek elég kicsi a kerek tálcája (én is inkább lapokat és kékereket szeretnék vele készíteni).
    A tied úgy látom elég nagy, és nem is teljesen kerek, könnyebben bele lehet pászítani a lapokat...

    Köszi szépen a választ előre is!

    Mónika

    (email cimem: henn_monika@yahoo.com)

    VálaszTörlés